SaSa Network

Together we amplify our voices. Sabah & Sarawak Superblog or simply, SASA. A syndicated network of blogs from Sabah and Sarawak, Malaysia. Because there are millions of blogs out there. We need SASA in order to be heard, and to be seen.
Sertai SASA untuk menjangkau lebih ramai pembaca blog anda.

SASA Welcomes YOU...

All Sabah and Sarawak bloggers regardless of your blogging preference, orientation and ideologies are the most welcome to join the ever expanding SASA Network. You see, SASA means SAbah & SArawak. Us, exactly.


PERKASA Gesa Umat Islam Boikot Jacklyn Victor?


Khamis lalu, Perkasa menggesa umat Islam untuk memboikot artis Jacklin Victor atas dakwaan lirik lagu tersebut yang terselit dengan unsur Kristian telah menghina Islam dan menunjukkan 'tidak sensitif dan menghormati' kepada mereka yang bukan penganut agama Kristian.


Serangan Perkasa menyusul serta menambah lebih tekanan dalam isu melibatkan agama menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 yang semakin dekat terutamanya selepas dua ahli Parlimen mendakwa terdapat satu plot untuk menukar Malaysia kepada sebuah negara Kristian.


Jaclyn pada minggu lepas berkata lagu 'Harapan Bangsa' bukan untuk tujuan komersial dengan mendakwa ia telahpun direkodkan bertahun-tahun lalu.

“Saya mencatat lagu yang sekitar 2007 khas bagi orang-orang Kristian di Sabah dan Sarawak dan untuk gereja-gereja. Ia telah digubah oleh seorang paderi dengan tujuan keamanan Malaysia.

"Sebagai seorang Kristian, saya tidak fikir ia menjadi kesalahan jika saya sebagai seorang Kristian menyanyikan lagu tersebut,” katanya kepada Berita Harian Khamis lepas.

“Saya sedar, mungkin kerana lagu itu dinyanyikan dalam bahasa Melayu, ia menyebabkan orang ramai melihat ini sebagai tidak sensitif dan berfikir bahawa saya cuba untuk menyebarkan ajaran Kristian.

“Saya nyanyikannya dalam bahasa Melayu kerana ramai Kristian di Sabah dan Sarawak bertutur dalam bahasa Melayu.”



Berikutan serangan terhadap Jaclyn oleh PERKASA ke atas lagu berusia lima tahun tersebut, agensi kerajaan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan mengeluarkan kenyataan bahawa mereka akan menyiasat lirik lagu terbabit.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Puad Zarkashi pada minggu lepas dilaporkan berkata bahawa kementerian maklumat dan kementerian dalam negeri perlu merujuk lagu tersebut dengan JAKIM bagi memutuskan jika ia 'benar-benar menyentuh isu iman (akidah)'.



Sumber: Agensi











Source: Sabah Blog

0 comments:

Post a Comment



 

kota kinabalu map

view of mount kinabalu

mount kinabalu

kota kinabalu sabah

kuching map

kuching city, sarawak

harbour view kuching

sunset at kuching