SaSa Network

Together we amplify our voices. Sabah & Sarawak Superblog or simply, SASA. A syndicated network of blogs from Sabah and Sarawak, Malaysia. Because there are millions of blogs out there. We need SASA in order to be heard, and to be seen.
Sertai SASA untuk menjangkau lebih ramai pembaca blog anda.

SASA Welcomes YOU...

All Sabah and Sarawak bloggers regardless of your blogging preference, orientation and ideologies are the most welcome to join the ever expanding SASA Network. You see, SASA means SAbah & SArawak. Us, exactly.

TAIB TERIMA WATIKAH SEBAGAI TYT SARAWAK BARU DARI YDP AGONG


-TAHNIAH! TAHNIAH! TAHNIAH!-






Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini berkenan menyerahkan watikah pelantikan sebagai Yang di-Pertua Negeri Sarawak kepada Tan Sri Abdul Taib Mahmud di Istana Negara di sini.



Istiadat itu, yang berlangsung di Dewan Singgahsana Kecil, turut dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Menteri Sarawak yang baharu Tan Sri Adenan Satem.



Selepas hampir 33 tahun menabur jasa sebagai Ketua Menteri, Taib secara rasmi dilantik sebagai Yang di-Pertua Negeri Sarawak yang ketujuh menggantikan Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng yang tamat perkhidmatan hari ini.



Semalam, Taib diraikan dalam satu majlis perpisahan ringkas tetapi penuh bermakna di bangunan pentadbiran negeri Sarawak dengan dihadiri kira-kira 300 kakitangan kerajaan yang bertugas bersama-sama beliau.



Taib menjadi Ketua Menteri Sarawak keempat pada 26 Mac 1981 menggantikan bapa saudaranya Abdul Rahman Ya'akub.



Anak pertama daripada 10 beradik itu dilahirkan pada 21 Mei 1936 hasil perkongsian hidup antara Mahmud Abang Yahya dan isterinya Hamidah Ya'kub.



Taib memulakan kerjayanya sebagai hakim bersekutu kepada Hakim Herbert Mayo dari Australia Selatan selepas menerima Ijazah Sarjana Muda Undang-undang pada 1961.



Beliau kembali bertugas di Sarawak dengan berkhidmat sebagai peguam negara Sarawak selama setahun pada 1961.



Taib menyertai dunia politik selepas menganggotai Majlis Perundangan Sarawak pada 1963 hingga 1966 dan dilantik sebagai Menteri Komunikasi dan Kerja Raya Negeri serta Menteri Pembangunan dan Perhutanan Sarawak (1966-1967).



Kerjaya politik Taib di peringkat persekutuan bermula selepas beliau memenangi kerusi Parlimen Samarahan. -BERNAMA



-UnReportedNews™®







From: SaSa General FEED
Read more

TAHNIAH YAB DATUK AMAR TAN SRI ADENAN HJ SATEM KETUA MENTERI SARAWAK KE 5

Read more

SEKITAR (MALAM PERTAMA)MAJLIS TILAWAH AL-QURAN DAN PERTANDINGAN NASYID PERINGKAT BAHAGIAN SARIKEI 2014M

Read more

MISTERI LUBUK PUAKA

Kejadian penuh tragis : Kententuan Ilahi tiada daya insan untuk menghalang, hanya mampu berdoa memohon padaNya.

Lubuk puaka ‘Pasir Rusa’ Segamat:

Bagi kanak-kanak penduduk Kampung Kuing Patah, cerita lubuk puaka ‘Pasir Rusa’,

menjadi ingatan setiap kali mereka berhajat ke lokasi lapan pelajar lemas di Sungai Muar, Buluh Kasap, kelmarin.

Di lokasi berkenaan ada beberapa lubuk yang dalam dan diketahui penduduk sebagai kawasan yang agak ‘keras’ dan berpuaka.

Malah ada penduduk mendakwa mereka pernah terserempak dengan lembaga hitam besar ketika menangkap ikan dan udang di kawasan kejadian lemas itu.

Seorang penduduk yang hanya mahu dikenali Ani, 48, mengakui kawasan sungai di situ berpuaka. “Sejak kecil kami adik-beradik memang dilarang bermain di situ selepas arwah ayah terserempak dengan lembaga hitam besar ketika mengail udang

di situ.

“Kawasan berhampiran lapan remaja lemas itulah arwah ayah pernah terserempak dengan lembaga itu. Dulu ada pokok berembang yang besar ditebing sungai berhampiran kawasan lubuk di situ,

namun sekarang ia sudah tiada akibat hakisan.

Lembaga puaka Pasir Rusa

“Arwah ayah selalu pesan jangan sesekali pergi ke kawasan pokok berembang itu kalau tak mahu terserempak lembaga puaka Pasir Rusa. Itu sebabnya penduduk di sini memang mengelak pergi ke kawasan itu, ” katanya kepada BH semalam.

Penduduk Othman Mohd Diah, 53, berkata sungai berkenaan yang terletak bersebelahan kampung itu terbiar sejak 20 tahun lalu, sebelum kerja mengorek

pasir bermula sejak tahun lalu.

Katanya, beberapa insiden menyeramkan juga pernah dihadapi penduduk kampung berkenaan sebelum ini yang kebanyakannya mencari rezeki di sungai sebagai nelayan.

Alami peristiwa misteri

“Beberapa nelayan pernah mengalami peristiwa misteri ketika menjala dan menangkap ikan di situ dulu termasuk bot secara tiba-tiba berpusing, selain kejadian seolah-olah ada lembaga yang mengawasi

serta mengekori mereka.

“Itulah sebabnya tiada siapa yang berani mandi atau pun menangkap ikan di kawasan itu lagi, malah suasana di situ juga suram dan menyeramkan, tidak kira siang atau malam, ” katanya.

Dalam kejadian pada jam 8.50 pagi kelmarin,

seorang remaja yang berjalan di kawasan berpasir di sungai itu bersama 11 rakannya, tiba-tiba tergelincir ke dalam sungai itu sebelum tujuh rakannya yang cuba membantu turut hilang.

Empat lagi rakan mangsa bagaimanapun terselamat kerana tidak terjun ke dalam sungai selepas melihat satu demi satu kawan baik mereka ‘ditelan sungai’.

BH.






From: SaSa General FEED
Read more

GAMBAR: GADIS PUTUS TANGAN DALAM KEMALANGAN


-TANGAN MANGSA DITEMUI LEKAT PADA PEMBAHAGI JALAN & DIFAHAMKAN PIHAK HOSPITAL SEDANG BERUSAHA MENYAMBUNG KEMBALI TANGAN MANGSA TERSEBUT!-


















Seorang gadis berusia 18-tahun telah putus tangan kanannya dalam satu kemalangan ngeri di Bandaraya Kuching siang tadi.



Difahamkan kemalangan berlaku lebih kurang 12.15pm di Flyover Simpang Tiga, dari arah Jln Tun Jugah menuju ke Pusat Bandaraya yang melibatkan sebuah kenderaan pacuan empat rodayang dipercayai hilang kawalannya.



Kenderaan tersebut dinaiki oleh empat orang penumpang termasuk pemandunya.



Mangsa yang menumpang dibahagian belakang hilux tersebut cedera parah apabila tangan kanannya putus pada sebelah lengan sementara yang lain hanya cedera ringan.



Siasatan awal polis mendapati kemalangan di percayai berpunca daripada kecuaian pemandu yang disyaki gagal mengawal kenderaannya hingga trbabas melanggar besi pembahagi masuk ke laluan bertentangan dan terbalik ketika melalui selekoh.



Tangan mangsa ditemui lekat pada pembahagi jalan dan difahamkan juga pihak hospital sedang berusaha menyambung kembali tangan mangsa tersebut.



-UnReportedNews™®







From: SaSa General FEED
Read more

Awan Tsunami yang mengerunkan disaksikan di Malaysia

Pada sehari yang lepas formasi awan di Sabah menjadi tarikan perhatian orang ramai dengan formasi-formasi yang jarang-jarang di lihat. Dengan melihat gambar-gambar di bawah ini pastinya kita akan beranggapan formasi awan berkenaan sebagai sesuatu yang amat unik. Pada Jan 2012 lepas juga telah berlaku fenomena yang unik dimana Awan Tsunami yang mengerunkan disaksikan di Malaysia.



Dalam bulatan formasi awan tersebut seperti kepala seekor naga di udara


Apa yang dapat kita lihat di sini memang benar, ia sesuatu yang lain dari yang lain... kalau kita perhatikan betul-betul formasi awan tersebut seperti membentuk seekor naga berkeliaran di ruang udara.


Gambar ini banyak tersebar di Facebook dan dilaporkan diambil di Kota Kinabalu, Sabah. Saksikan lagi gambar-gambar di bawah ini.....























Kalau korang nak tau sebenarnya, walaupun formasi atau bentuk awan berkenaan unik, namun ia bukanlah sesuatu yang terlalu ganjil dalam bidang meteorologi.


Ia sebenarnya dikenali dengan nama Shelf Cloud dan merupakan satu fenomena meteorologi yang jarang berlaku. Selalunya awan Shelf berkait dengan awan induk yang terbentuk semasa ribut.







(Contoh Shelf Cloud yang dirakam berlaku di luar negara)



Satu lagi formasi yang hampir sama tetapi berbeza dengan kejadian di Sabah ialah formasi Morning Glory Cloud (gambar di bawah). Formasi awan jenis ini berlaku dari semasa ke semasa di seluruh dunia.



Ini pula lain sikit dimana dinamakan awan gelombang yang melanda pesisir pantai Florida






SUMBER : MyNewsHub, Facebook, Twitter



TAOTAUAJER : Alhamdulillah kita diberi kesempatan untuk menikmati kurniaan Allah...secantik ini...walaupun ada sesetengah makhluk menganggap ini "biasa je"...yang biasa tu lah...membuat kita sentiasa bersyukur.



From: SaSa General FEED
Read more

P. Waythamoorthy Lu Cakap Tak Serupa Bikin Maaaaaaaaaaa



Kekadang bila dah terlampau diberi muka makin melampau hinggakan kepala hendak dipijakkan kepala pulak.Masyarakat Melayu sejak dari azali bersikap toleransi kepada kaum lain. Namun sikap sebegini menampakkan Melayu lemah dan tidak bermaya. Tapi sebagai pemimpin yang mengepalai Malaysia yamg mempunyai masyarakat majmuk terpaksa berdepan dengan situasi sebegini. pepatah melayu ada mengatakan menyelesaikan isu sebegini ibarat menarik rambut didalam tepung rambut tak putus tepung tak berselerak.



Penulis amat bersetuju dengan apa yang di suarakan oleh Ketua Pemuda Umno Malaysia Khairy Jamaluddin apabila P. Waythamoorthy menyunding jari dan menyalahkan Datuk Seri Najib Tun Razak kerana kegagalan bekas Senator dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu melaksanakan perubahan.



Bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P. Waytha Moorthy memang sejak awal lagi mempunyai masalah untuk memahami sistem pentadbiran kerajaan yang mahu isu kaum India ditangani secara sederhana dan berperingkat-peringkat dengan mengambil kira aspek praktikaliti serta sensitiviti kaum lain.



Hakikatnya, selama ini kerajaan komited terhadap pembangunan kaum India dengan menyediakan pelbagai peruntukan antaranya RM750 juta kepada kaum tersebut melalui pelbagai kementerian dan agensi bagi menyelesaikan isu-isu kaum India yang telah dibangkitkan oleh Hindraf.



Di sebalik pelbagai tuduhannya terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Waytha Moorthy sendiri adalah seorang pemimpin yang gagal dan tidak bersungguh-sungguh di dalam melaksanakan program pembangunan kaum India dan memastikan setiap kandungan dalam memorandum yang telah dimeterai direalisasikan.



Menurut sumber kerajaan, Waytha Moorthy tidak perlu menyalahkan perdana menteri mahupun kerajaan kerana kegagalan memorandum itu direalisasikan adalah berpunca daripada beliau sendiri.



Malah beliau juga meminta perdana menteri untuk memberi jaminan bertulis untuk menyalurkan peruntukan bagi pembangunan India sebanyak RM750 juta kepadanya.Cadangan tersebut telah ditolak oleh perdana menteri kerana menyalahi peraturan.



Tambah sumber berkenaan, pelbagai kerenah yang dibuat oleh Waytha Moorthy telah menggagalkan penubuhan sebuah jawatankuasa yang sepatutnya melaksanakan pelbagai program pembangunan kaum India seperti mana yang telah dipersetujui dalam memorandum BN-Hindraf.



Salah satu intipati memorandum yang telah dimeterai di antara Barisan Nasional (BN) dan Hindraf adalah penubuhan sebuah jawatankuasa yang dipanggil Jawatankuasa Bertindak Pakar-Pakar yang akan membuat kajian serta menyediakan butiran terperinci mengenai program-program pembangunan kaum India.



Jawatankuasa ini juga berfungsi untuk menubuhkan sebuah jabatan khas dalam kerajaan khusus untuk membantu masyarakat India yang merangkumi lima ahli iaitu seorang pengerusi yang akan dipilih Perdana Menteri selepas mendapat persetujuan Hindraf manakala dua ahli lagi masing-masing mewakili BN dan Hindraf.



Menurut sumber berkenaan, pada mulanya perdana menteri mencadangkan seorang menteri kabinet berketurunan India untuk menjadi pengerusi namun tidak dipersetujui Waytha Moorthy dengan alasan beliau tidak mahu sebarang ahli politik terlibat dengan jawatankuasa tersebut.



Perdana menteri kemudiannya mencadangkan seorang pemimpin badan bukan kerajaan Sri Murugan Centre, Tan Sri Dr. Thambirajah namun sekali lagi ditolak Waytha Moorthy.



Beliau memberi alasan Thambirajah adalah seorang ahli akademik dan berketurunan Ceylon yang tidak memahami sentimen kaum India miskin di Malaysia.



Waytha Moorthy pula mencadangkan beberapa nama untuk menjadi pengerusi antaranya Tunku Abdul Aziz (ahli politik), Tan Sri Dzulkifli Razak (bekas Naib Canselor Universiti Sains Malaysia), Tan Sri Dr. Ahmad Tajuddin Ali (bekas Ketua Pengarah SIRIM) dan Datuk Dr. Denison Jayasooria (Universiti Kebangsaan Malaysia).



Malah Waytha Moorthy juga membuat tindakan melampau apabila turut campur tangan dengan memberi cadangan terhadap calon yang sesuai untuk mewakili BN.Sedangkan ketika itu, beliau masih gagal untuk menamakan sebarang wakil untuk Hindraf.



Perdana Menteri akhirnya mencadangkan bekas Menteri Kewangan dan Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop untuk menjadi pengerusi.Waytha Moorthy bersetuju dan dua lagi wakil BN telah dilantik bersama Nor Mohamed adalah Dr. Thambirajah dan Dr Ravindran daripada PEMANDU.



Manakala Hindraf masih gagal menamakan wakil mereka.Beliau telah didesak untuk menamakan wakil Hindraf secepat mungkin kerana masa semakin suntuk dan satu notis panggilan mesyuarat perlu dikeluarkan.

Waytha Moorthy sebaliknya meminta Nor Mohamed bertemu terlebih dahulu sebelum mesyuarat pertama diadakan.



Mesyuarat yang dijadualkan berlangsung pada 7 November itu terpaksa dibatalkan kerana Waytha Moorthy menetapkan tarikh 8 November untuk bertemu Nor Mohamed.



Sekali lagi Waytha Moorthy buat hal apabila membatalkan mesyuarat tersebut pada saat-saat akhir dengan memberi alasan mahu bertemu perdana menteri untuk mendapat penjelasan mengenai Jawatankuasa Bertindak Pakar-Pakar.



Kecewa dengan perkara tersebut, Nor Mohamed yang sebelum ini menyatakan komitmennya untuk membantu masyarakat India dan bersedia memegang amanah sebagai pengerusi telah menghantar surat perletakan jawatan bertarikh 8 November.





From: SaSa General FEED
Read more