SaSa Network

Together we amplify our voices. Sabah & Sarawak Superblog or simply, SASA. A syndicated network of blogs from Sabah and Sarawak, Malaysia. Because there are millions of blogs out there. We need SASA in order to be heard, and to be seen.
Sertai SASA untuk menjangkau lebih ramai pembaca blog anda.

SASA Welcomes YOU...

All Sabah and Sarawak bloggers regardless of your blogging preference, orientation and ideologies are the most welcome to join the ever expanding SASA Network. You see, SASA means SAbah & SArawak. Us, exactly.

PAN BORNEO HIGHWAY

Read more

GAMBAR POCONG DI JAMBATAN KEDUA PULAU PINANG

Betul atau tidak....sekadar renungan semata-mata








From: SaSa General FEED
Read more

Anggota polis Cina juga berpeluang naik pangkat



TAKLIMAT: Law (tiga kanan) menerangkan risalah pengambilan khas polis kaum Cina kepada Tan Kai sambil disaksikan oleh Chai (dua kanan) dan Lu (kanan). — Gambar Jeffery Mustapha



Persepsi kaum Cina akan dipinggirkan daripada kenaikan pangkat dalam PDRM perlu ditepis: Law


KUCHING: Persepsi kaum Cina akan dipinggirkan daripada kenaikan pangkat dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) perlu ditepis.


Menurut Timbalan Pesuruhjaya Polis Datuk Law Hong Soon, kenaikan pangkat dalam pasukan polis tidak mengenal warna kulit tetapi berdasarkan kemampuan seseorang individu.


“Persoalan naik pangkat sering dibangkitkan kerana ramai beranggapan Cina akan dipinggirkan tetapi itu bukan satu masalah kerana kita diberi pertimbangan berdasarkan merit bukan warna kulit (bangsa)… tidak ada sebab tidak dapat naik pangkat jika mutu tugas adalah tinggi,” katanya.


Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mengadakan perjumpaan dengan ketua-ketua masyarakat dan media sempena eksesais pengambilan khas konstabel polis bagi kaum Cina di Mes Pegawai Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sarawak di Jalan Badruddin di sini, semalam.


Hadir sama, Ketua Jabatan Pengurusan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sarawak Datuk Dr Chai Khin Chun, Temenggung Cina Kuching Lu Kim Yong dan Ketua Pemuda Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Tan Kai.


Law berkata, polis akan bekerjasama dengan ketua-ketua masyarakat Cina bagi menggalakkan belia kaum tersebut menyertai pasukan keselamatan itu.


Katanya pengambilan kaum berkenaan juga dilihat mampu memajmukkan kesepakatan di kalangan anggota atau pegawai dalam melaksana tugas harian.


Selain menyasarkan penyertaan kira-kira 5,000 pegawai berpangkat rendah daripada kalangan kaum itu secara berperingkat, beliau memberitahu bahawa polis turut melonggarkan beberapa syarat pengambilan selain mengkaji aspek penambahbaikan perkhidmatan bagi menarik penyertaan lebih ramai kaum Cina.


Katanya kelonggaran syarat bagi kaum Cina adalah hanya perlu lulus Bahasa Malaysia di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan lulus keputusan V/6/9 dalam ujian penglihatan mata atau dengan menggunakan cermin mata atau kanta lekap berbanding 6/6 pada pengambilan biasa.


Buat masa sekarang katanya, hanya 1,974 orang atau 1.77 peratus keturunan Cina daripada lebih 111,000 anggota dan pegawai berkhidmat dalam PDRM.


Berdasarkan statistik sehingga 31 Disember tahun lepas, keanggotaan didominasi oleh kaum Melayu dengan sejumlah 90,156 orang, India (3,659), Cina (1,974) dan selebihnya kaum-kaum lain.


“Kita memerlukan lebih ramai polis di kalangan kaum Cina bagi memudahkan kita berurusan dengan masyarakat kaum tersebut… perlu diingatkan kelonggaran ini hanya diberikan untuk pengambilan khas ini sahaja,” katanya sambil menambah gaji ditawarkan adalah lumayan.


Pengambilan khas jawatan konstabel bagi yang berumur 18 tahun hingga 28 tahun itu yang dibuka sejak 2 Mac lalu, akan tamat pada 30 April depan.


Borang permohonan boleh dimuat turun dari laman web PDRM di www.rmp.gov.my dan borang yang lengkap diisi hendaklah dihantar ke balaibalai polis berdekatan atau merujuk kepada Unit Perjawatan Pengambilan di Bukit Aman.


Sementara itu, Lu memberitahu bahawa ketua-ketua masyarakat kaum Cina lebih daripada bersedia untuk membantu menyebarkan maklumat tersebut kepada belia-belia kaum Cina.


“Kita akan menyampaikan mesej ini, menerusi lebih 100 ketua kaum, kepada masyarakat Cina khasnya golongan belia dan lepasan sekolah.


“Peluang keemasan ini tidak harus dilepaskan kerana ia memberi peluang kepada lebih ramai masyarakat Cina berkhidmat dalam pasukan polis,” katanya.







From: SaSa General FEED
Read more

#MissingMH370 Akhbar Minivan News Mendakwa #MH370 Tebang Rendah Di Pulau Kudahuvadhoo




Sebuah akhbar Minivan News mendakwa penduduk di pulau Kudahuvadhoo telah nampak sebuah kapal terbang berwarna putih berjalur merah, telah terbang rendah disekitar jam 6.30 pagi. Banyak laporan yang hampir sama pada 9 mac tetapi pihak berkuasa Maldis berasa sangsi dengan laporan tersebut. Malah penduduk mendakwa terdengar bunyi bising pada waktu tersebut.



Di pulau terpencil tersebut biasanya hanya diterbangkan pesawat kecil dan tiada landasan yang sesuai untuk MH370. Seorang pakar penerbangan tempatan mengesahkan ada kemungkinan pesawat tersebut adalah MH370 kerana pada waktu tersebut tiada pesawat yang terbang di sekitar pulau tersebut.



Pihak polis tempatan telah menjalaan sisatan lanjut berikutan banyak laporan yang hampir sama dan bila kerajaan Malaysia mengesahkan MH370 telah beralih arah ke dua kawasan koridor yang termasuk dengan pulau tersebut.



Mudah-mudahan ini bakal memeri pertunjuk yang baru dalam misi mencari MH370. baca lanjut dibawah ini.



Kudahuvadhoo islanders spotted low-flying mystery aircraft in hours after MH370 disappearance







With additional reporting by Ahmed Nazeer and Ahmed Rilwan



Residents of Kudahuvadhoo in Dhaal atoll have reported seeing a low flying aircraft heading in a south-easterly direction in the morning of March 8, prompting speculation that it could have been the missing Malaysian Airlines flight MH370.



“It was about 6:30am in the morning, I heard a loud noise and went out to see what it was,” said Adam Saeed, a teacher at Kudahuvadhoo school.



“I saw a flight flying very low and it had a red straight line in the middle of it. The flight was traveling north-west to south-east.”



While Saeed’s sighting has been corroborated by a number of witnesses, others remain skeptical that the aircraft could have been the missing jet, whilst aviation authorities maintain that they have no “credible” evidence to support the claims.



Police have confirmed they are looking into the reports without providing further comment.



Co-author of the original story Ahmed Naif explained that Haveeru had been receiving similar reports since March 9, but had been concerned about the credibility of the sightings.



“Later we were getting so many comments that we contacted the island and they said it was true,” explained Naif.



One islander, who identified himself as Hamzath, told Minivan News that had also seen a low-flying plane heading from north-west to south-east, though he remained wary of jumping to conclusions.



“People started talking about it when they realised that the flight that we saw had the same characteristics as of the missing plane,” he said. ”We are still not saying it is the same plane, we just wanted to report it just in case.”



Another witness – who wished to remain anonymous – confirmed a similar height and direction but did not see the plane’s colours, while another suggested that the reports had been exaggerated.



“A plane did fly near the island,” said the anonymous witness. “It wasn’t that big, as big as people say.”



“These days people will be out fishing every morning. Around thirty people would always be there in the morning – but no one talked about it then. If it was that noticeable, loud and big, people would talk.”







Caution urged



Investigators are currently searching an area spanning 2.24 million nautical miles, with two corridor arcs – one stretching between Thailand and Kazakhstan, the other south between Indonesia and the southern Indian Ocean.



The arcs were determined locational ‘pings’ detected by a satellite revealing the flight’s last known location at 8:11am Malaysian time (5:11am Maldives time). Witness reports received by Minivan News and Haveeru put the time of the sighting between 6:15am and 8am.



While the Maldives appears to have been ruled out of the ever-widening search for the missing Boeing 777 and the 239 people on board, reports this morning brought further mention of the Indian Ocean archipelago.



A simulator featuring five airports in the Indian Ocean region was discovered in the home of flight Captain Zaharie Ahmad Shah today, as investigators remain convinced the plane’s disappearance was deliberate. A senior Malaysian police officer told Reuters, however, that such simulators are likely to feature hundreds of runways.



Ibrahim Nasir International Airport was featured on the simulator, as were three runways in Indian and Sri Lanka, as well as the US military base in Diego Garcia.



Although the Maldives receives over one million tourists every year, visitors to isolated islands are normally transported by seaplane from Malé’s airport.



When asked about the possibility of a plane of this size landing on an isolated airstrip in the atolls, Maldives National Defence Force spokesman Major Hussain Ali said this was not possible.



“If you are asking are there any landing strips outside of the main commercial airports, the answer is no,” said Hussain.



Contacted following the emergence of the Kudahuvadhoo sightings, neither Hussain not the President’s Office were responding to calls at the time of press.



Spokesman for the Maldives Airports Company Limited (MACL) Hassan Areef has urged caution regarding the reported sightings in Kudahuvadhoo.




“We have no credible information about the plane in terms of radar or sightings,” said Areef.



“There are so many conspiracy theories – we have no credible information that the plane has come to us.”



One such conspiracy theory has the base at Diego Garcia – which lies around 700 miles south of Kudahuvadhoo – as a potential landing site for the plane, though Malaysian authorities are said to have dismissed this rumour.



Haveeru today quoted a local aviation expert, who considered it unlikely that a commercial carrier would have been flying over the island at that time.



While some witnesses at first assumed that the flight must have come from Maamagili airport, 55 miles to the north, MACL’s published schedule shows no flights from the airport until 7:20am on Saturdays, with all subsequent flights headed to the capital Malé – north-east of Maamigilli.



Maamigili airport is the hub for the domestic carrier Flyme which operates a fleet of 75ft, 50 seater ATR 42-500 aircraft. The Boeing 777 model of the missing Malaysian jet is around 200 feet long with a carrying capacity in excess of three hundred.



From: SaSa General FEED
Read more

LATEST TERKINI PRK KAJANG - Sokongan Undi Melayu Wan Azizah 73% Chew Mei Fun 27%

Read more

Twit Awek Meraung Dikendurikan dan berbogel ditiggalkan Budak Gipang Di Tepi Jalan

Aduhai apa nak cakappun tak tahulah dengan budak-budak sekarang. Sampai open macam-macam cara dan akhirnya tahu lari. Kalau betulpun balai polis kan ada tetapi ini tak nak tunjuk berani sangat dan sekarang beranilah tanggung. Sampai beribu-ribu datang tanya khabar.. ambik jangan tak ambik..









From: SaSa General FEED
Read more

Majlis Penyerahan Hak Tanah bagi kawasan Mukah

Read more

.:: Nasihat Untuk Anak ::. Tiga kewajiban anak terhadap mak ayah: TAAT, HORMAT,...

.:: Nasihat Untuk Anak ::.



Tiga kewajiban anak terhadap mak ayah: TAAT, HORMAT, BERBAKTI.



Itu adalah kerana kesusahan mak ayah membela dan menanggung anak-anak. Ayah gadai nyawa cari rezeki, mak sabung nyawa semasa melahirkan. Tanggung-jawab kat akhirat lagi besar sebab mak ayah akan dipersoalkan tentang anak-anak mereka kelak.



Tetapi anak-anak sekarang ramai tak hormat mak ayah, tapi lebih hormat pada kawan-kawan, pada cikgu. Dia lebih taat pada boss pejabat daripada mak ayah, padahal mak yang melahirkan dia dan bukan boss pejabat. Ayah yang membela dia dari kecil sampai besar, bukan boss pejabat, atau guru, atau kawan-kawan dia.



Kalau cikgu atau boss suruh datang pukul 3, pukul 2 dah sampai. Tapi bila ayah suruh datang pukul 3, pukul 6 dia belum bergerak lagi!! Dengan kawan dia cakap elok saja, tapi dengan mak ayah dia cakap kasar.



JANGAN JADI ANAK BULUH BETONG MODEN!



Kita kena lebihkan mak ayah dari orang lain. Jangan semasa mak ayah masih hidup kita tak berbakti, tapi bila mak ayah dah mati baru nak berbakti, baru sibuk nak hias kubur mak ayah. INI BUKAN ANAK YANG MENGENANG BUDI!!



( Ustaz Azhar Idrus )



(Taip Mynewshub Di Google - Enter - Temui Portal Terbaik)

-T-



From: SaSa General FEED
Read more

Ohsenyum : Seksinya Macam lain Je

Fuuu wooo.....macam lain je...eeee....tak malulah!!








Cuba perhatikan dengan betul......eee..pelik...!






From: SaSa General FEED
Read more

#MissingMH370 Kerana Bodoh Khalid Samad Tamak Makan Untung #PrayForMH370 #PrkKajang #PRKBalingian

Dalam situasi rakyat bersedih mereka ini menjadi semakin tidak matang, Hilang akal waras, malah menjadi semakin kebudak-budakan. Inilah cara imaginasi Khalid Samad yang semakin teruk rupanya.



Sampai bila Khalid samad hendak jadi buadak-buakk berhingus harap bulu dan janggut je panjang lebat serata badan tetapi akal mak aiii makin singkat.



Kalau inilah cara makan gaji wang rakyat tetapi kerja merapu hingga boleh mencetus perpaduan rakyat apakah ini namanya makan gaji buta.



Sesungguhnya situasi #PrayForMh370 menjalin perpaduan rakyat tetapi orang macam Khalid Samad ini mana boleh diam kalau tidak mengkhianat. Ini namanya bodoh dan tamak semua benda nak buat untung tapi tidak tahu tempat.










From: SaSa General FEED
Read more

#MH370: NELAYAN JUMPA OBJEK MENYERUPAI LIFEBOAT PESAWAT


-PENEMUAN TERKINI OBJEK TERSEBUT DI 10 BATU NAUTIKA DARI PANTAI DICKSON ADALAH PETUNJUK YANG PERTAMA DI SEPANJANG OPERASI MENCARI & MENYELAMAT PESAWAT YANG HILANG TERSEBUT YANG SUDAH MASUK HARI YANG KE LIMA-




Sekumpulan nelayan mendakwa menemui satu objek menyerupai rakit penyelamat kapal terbang ketika menangkap ikan, kira-kira 10 batu nautika dari pantai port Dickson tengah hari semalam.



Seorang daripada mereka, Azman berkata ia ditemui tenggelam timbul kira-kira jam 12 tengah Hari dan menghubungi Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di Kuala Linggi, Melaka untuk mendapatkan bantuan selepas gagal menaikkannya ke dalam bot kerana terlalu berat.



Katanya, dia yang mengikuti perkembangan kehilangan pesawat MH370 bersama tiga rakan lain, tertarik untuk mendapatkan objek berkenaan.



"Kami berjaya mendapatkannya dan diikat pada bot kerana takut ia tenggelam. Objek itu mungkin tidak mampu terapung lama kerana koyak atau bocor," katanya semalam.



Dia yang keluar menangkap ikan jam 8 pagi dan pulang kira-kira jam 8 malam tadi memaklumkan penemuan itu kepada BH pagi ini.



Katanya, penemuan objek itu penting kerana mungkin boleh menjadi petunjuk kepada usaha mencari pesawat MH370.









"Apa yang lebih meyakinkan kami ialah ada tulisan ‘boarding’ pada objek itu,” katanya.



Beliau berkata, sejurus bot APMM tiba di lokasi, tugas mengangkat objek diserahkan kepada pasukan berkenaan, manakala mereka menyambung kerja menangkap ikan.



Jurucakap APMM Kuala Linggi ketika dihubungi mengesahkan sepasukan APMM dihantar ke tempat kejadian.



Bagaimanapun, katanya, objek itu terus tenggelam dan dipercayai tidak sempat dinaikkan ke dalam bot APMM.



-UnReportedNews™®







From: SaSa General FEED
Read more

TERKINI #MH370: PESUKAN PENYIASAT CHINA SIASAT JURUTERBANG PESAWAT TERSEBUT?


-APAKAH TUJUAN SEORANG JURUTERBANG YANG MEMILIKI REKOD 18,000 JAM PENERBANGAN MENCIPTA ALAT SIMULASI DI RUMAH? APAKAH DIA TIDAK BERPUASHATI LAGI MENAIK & MENDARATKAN KAPALTERBANG ATAU DIA SEDANG BERLATIH MENURUNKAN KAPALTERBANG DI KAWASAN LUAR LANDASAN? SEBENAR: SUMBER-






Sumber dalaman pasukan penyiasat China dalam kes kehilangan misteri MH370 memberitahu Mynewshub, pasukan itu kini sedang menumpukan sebahagian besar usaha penyiasatan mereka terhadap juruterbang pesawat berkenaan, Kapten Zaharie Ahmad Shah.



Fokus itu berikutan tindakan juruterbang berkenaan membina alat simulasi penerbangan sendiri di rumahnya.



“Apakah tujuan seorang kapten kapal yang sudah berpuluh tahun berkhidmat dan memiliki 18,000 jam lebih masa penerbangan mencipta alat simulasi sendiri di rumahnya?



“Apakah dia tidak puas lagi menaik dan menurunkan kapal terbang atau dia sedang berlatih untuk mendaratkan kapal di kawasan luar landasan sebenar,” kata sumber itu dalam perbualan melalui telefon.



baca seterusnya klik sini



-UnReportedNews™®







From: SaSa General FEED
Read more

#MH370: APA RAHSIA YANG NAK SOROK PIHAK RISIKAN AS?


-LAZIMNYA PIHAK RISIKAN AS TEGAS DALAM MENYIASAT SESUATU KES SEHINGGAKAN TERDAPAT SASPEK YANG TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN SESUATU KES JUGA AKAN DITAHAN BERBULAN-BULAN NAMUN LAIN PULA CARA MEREKA MENANGANI KES KEHILANGAN PESAWAT MH370! SIAPA SEBENARNYA DUA PENYAMAR MENAIKI MH370 TU? APAKAH MEREKA JUGA PERISIK?-




Biarpun pesawat MH370 belum di temui, seorang pakar perisikan dari Amerika Syarikat (AS) telah dilaporkan sebagai berkata penggunaan pasport curi itu menepati corak rangkaian penyeludupan manusia dan kemungkinan besar tidak berkait dengan kehilangan kapal MH370.



Menurut laporan CNN, penggunaan pasport curi oleh dua lelaki misteri yang menaiki penerbangan MH370 Sabtu lalu lebih berarah kepada aktiviti pemerdagangan orang dan bukannya pengganas.



Hebat betul perisik AS ni ye? Belum disoaljawab lagi saspek-saspek tersebut, beliau sudah membuat penilaian dengan dalil kedua individu misteri berkenaan dikatakan telah merancang untuk meneruskan penerbangan ke Eropah selepas mendarat di Beijing.



Selalu, pihak risikan AS tidak akan melepas pandang segala kemungkinan dalam sesuatu kes namun cara atau pattern mereka menyiasat kes ini nyata begitu "cincai" sekali seolah-olah sengaja hendak "melepaskan saspek-saspek utama" berkaitan kehilangan pesawat tersebut.



Apakah encik perisik AS telah lupa, sekiranya (InsyaAllah) penumpang-penumpang di temui selamat nanti, sesiapa saja saspek, lebih-lebih lagi individu-individu yang mengunakan passport palsu itu akan ditahan, di bicara dan dipenjara di Malaysia di atas kesalahan mereka.



Ataupun adakah kedua individu tersebut akan "hilang" nanti sepertimana watak-watak perisik yang kita lihat dalam filem-filem AS? Apa rahsia yang sebenarya disebalik kehilangan MH370 ini?



-UnReportedNews™®







From: SaSa General FEED
Read more

Majlis Peguam Akui Anwar Homoseksual Jadi Untuk Apa #Reformasi2

Di bawah Kenyataan Akhbar Majlis Peguam bertarikh 9 Mac 2014 berkaitan penghakiman kes liwat 2 Anwar yang menyabitkan Anwar dengan kesalahan meliwat.





The Malaysian Bar is deeply troubled by the conviction and sentence to five years’ imprisonment of Dato’ Seri Anwar Ibrahim by the Court of Appeal, for what was essentially consensual sex between two adults.



Dato’ Seri Anwar Ibrahim was convicted and sentenced under section 377B, read with section 377A, of the Penal Code





Terjemahannya:

"Majlis Peguam amat terganggu dengan hukuman penjara lima tahun ke atas Dato' Seri Anwar Ibrahim oleh Mahkamah Rayuan, atas apa yang jelas merupakan hubungan seks suka sama suka antara dua orang dewasa."



Majlis Peguam berhujah bahawa kesalahan di bawah Seksyen 377A yang meletakkan liwat sebagai jenayah hanya terpakai jika liwat tersebut dilakukan atas dasar paksaan. Sedangkan, Anwar melakukannya atas dasar kerelaan mangsa.



Jadi persoalannya untuk apa kita terikut dengan Reformasi2 untuk membela aktiviti sek antara 2 orang dewasa lelaki sesama lelaki. Kalau anda seorang beragama islam anda tahu manusia jenis ini nabi tak mengaku umat tapi sekarang anda hendak angkat jadi Perdana Menteri?










From: SaSa General FEED
Read more

Rakaman CCTV Pilot #MH370









Berikut adalah rakaman CCTV juruterbang #MH370, CCTV ini merakamkan juruterbang dan pembantunya

Didalam rakaman CCTV ini Kapten Zaharie Shah dan Pembantunya Fariq Abdul Halim melepasi kawalan keselamatan di KLIA. Menurut sumber tidak diketahui sama ada rakaman ini pada hari kejadian atau rakaman yang lama.

amir 3
CCTV Footage, Kapten Zaharie Shah dan Co-pilot Fariq Ab Hamid ketika melepasi kawalan keselamatan di KLIA.









From: SaSa General FEED
Read more

WAJAH PENUMPANG DAN KAKITANGAN #MH370 #pray4MH370 dari Malaysia

Read more

UPDATE - PESAWAT MAS MH370 BERJAYA DIKESAN MELALUI SATELIT TELEFON BIMBIT










Klik Video





China - Penyiasat telah dapat menghubungi telefon bimbit salah seorang penumpang warga cina dalam pesawat MH370, seperti yang dilaporkan oleh media di China.



Stesen-stesen televisyen China memberitahu satu pangilan dibuat oleh ahli keluarga berjaya berhubung dengan nombor talian bimbit sebelum ia terputus.



Perkembangan di sana sekarang ini ialah orang ramai berharap pihak berkuasa akan mengunakan isyarat telefon bimbit bagi mengesan lokasi pesawat yang hilang itu. -









From: SaSa General FEED
Read more

ASET YANG DIGUNAKAN UTK SAR #MH370 #prayforMH370

Read more

Suka bantu orang tua dorong Rina jadi Sukarelawan Kebajikan



PRIHATIN: Rina membantu menyelimutkan Naim yang sedang tidur. Naim kini terlantar dan menghidap sakit asma yang serius.



KUCHING: Sikap suka membantu dan menghargai orang tua membuatkan Nor Shafarina Azlin Ramje, 26, atau lebih mesra dengan panggilan Rina menjadi seorang Sukarelawan Kebajikan.


Menurutnya, tanpa motivasi dan semangat tersebut pastinya sukar bagi seseorang melakukan tugas membantu warga emas dan orang kurang upaya (OKU) yang memerlukan bantuan dan sokongan.


“Saya mula menjadi Sukarelawan Kebajikan sejak setahun lalu apabil saya bekerja secara kontrak dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat.


“Pada masa itu, saya mendapat tahu tentang sukarelawan ini.


“Disebabkan minat yang mendalam dalam membantu orang tua, saya mula menyertainya,” katanya kepada pemberita semalam.


Menurut Rina, Program Khidmat Bantu Di Rumah merupakan satu program yang memberi khidmat sokongan dan bantuan kepada warga tua dan OKU terutama yang tinggal bersendirian semasa ketiadaan ahli keluarga di rumah.


“Sebelum menjadi Sukarelawan Kebajikan, kami mendapat latihan asas seterusnya melaksanakan tugas berdasarkan konsep dan prinsip kesukarelaan,” jelasnya yang telah menerima sijil dan dilantik secara rasmi membantu Naim Li, 81, dan Zainah Ali, 77.


Sementara itu, Zainah ketika ditemui mengucapkan terima kasih kepada JKM kerana membantu mereka berdua.


Selain itu, beliau turut menghargai Sukarelawan Kebajikan iaitu Rina yang dilantik bagi membantu mereka berdua selepas ini.


“Terima kasih kepada kerajaan terutama JKM kerana membantu kami,” katanya terharu.


Terdahulu, Naim dan Zainah menerima Bantuan Orang Tua (BOT) Negeri sebanyak RM100 sebulan sejak 2005.


Namun sejak 2010, mereka ditukarkan ke Skim Bantuan Orang Tua (BOT) Persekutuan sebanyak RM300 sebulan setiap seorang sehingga kini.







From: SaSa General FEED
Read more