SaSa Network

Together we amplify our voices. Sabah & Sarawak Superblog or simply, SASA. A syndicated network of blogs from Sabah and Sarawak, Malaysia. Because there are millions of blogs out there. We need SASA in order to be heard, and to be seen.
Sertai SASA untuk menjangkau lebih ramai pembaca blog anda.

SASA Welcomes YOU...

All Sabah and Sarawak bloggers regardless of your blogging preference, orientation and ideologies are the most welcome to join the ever expanding SASA Network. You see, SASA means SAbah & SArawak. Us, exactly.


Sungai Tempasuk Kota Belud dilanda Banjir Lumpur, Kekurangan Bekalan Air Berseh Terasa Di Beberapa Tempat



Menurut sumber akibat hujan lebat yang berterusan sejak petang kelmarin telah menyebabkan banjir lumpur di Sungai Kadaminan Kota Belud dan juga Sungai Mesilau Ranau.
Susulan insiden tanah runtuh dan banjir lumpur, Sabah Electicity SDN BHD telah melaksanakan penutupan bekalan kecemasan sekitar kawasan Masilau Ranau.
Difahamkan penduduk kampung Mesilau, Kiau dan Kadaminan turut terjejas akibat banjir lumpur yang melanda kawasan kampung berkenaan.
Banjir tersebut telah membawa bersamanya batu serta serpihan kayu besar. Justeru dijangka beberapa buah jalan mungkin terputus disamping jembatan yang rubuh dikawasan yang dianggap kritikal.
Dikatakan bajir ini berpunca dari empangan semantara yang pecah. Empangan ini terbena  di jajaran sungai yang sempit atau pun yang ada jembatan sebagai bahan penghalang
Impak yang ketara akibat empangan semantara yang pecah ini ia lah banjir lumur yang besar mendadak berlaku di sungai tempasuk sejak kelmarin petang.
Meninjau dari lapuran warga siber, khas nya face book,  bekalan air berseh dari saliran paip dikatakan tercemar dengan kekotoran yang berwarna gelap.

 Dirasakan air tersebut besar kemungkinan tidak selamat untuk di minum dan demekian juga untuk kegunaan mandi dan hal-hal lain berkaitan.
Apa kah tindakan pehak yang berwajib selanjut nya? sama-sama kita menunggu dengan penuh debaran.

Sumber: Agensi


From: SaSa General FEED

0 comments:

Post a Comment



 

kota kinabalu map

view of mount kinabalu

mount kinabalu

kota kinabalu sabah

kuching map

kuching city, sarawak

harbour view kuching

sunset at kuching