SaSa Network

Together we amplify our voices. Sabah & Sarawak Superblog or simply, SASA. A syndicated network of blogs from Sabah and Sarawak, Malaysia. Because there are millions of blogs out there. We need SASA in order to be heard, and to be seen.
Sertai SASA untuk menjangkau lebih ramai pembaca blog anda.

SASA Welcomes YOU...

All Sabah and Sarawak bloggers regardless of your blogging preference, orientation and ideologies are the most welcome to join the ever expanding SASA Network. You see, SASA means SAbah & SArawak. Us, exactly.


Wira Sebenar Disebalik Tragedi Gempa Bumi Di Gunung Kinbalu



Misteri gempa bumi 6.0 magnitud di Gunung Kinabalu negeri Sabah, diakhiri dengan 19 kematian. 17 pendaki  dan 2 pemandu gunung yang lebih dikenali sebagai 'Malim Gunung Kinabalu'.
Pegawai penyalamat yang bertugas berkata mereka tidak lagi  mengharapkan sebarang mayat yang akan ditemui kerana semua bilangan pendaki yang hilang telah pun diambil kira.
Nurul Hani Ideris, berada di puncak gunung terkandas dan tersekat bersama sekumpulan pendaki dan pemandu pelancong ketika gempa bumi melanda kawasan gunung Kinabalu.
"Semua jalan telah hilang," katanya kepada CNN.
Nurul berkata para pendaki  ketika itu merasa "sangat kecewa" dengan kerajaan kerana lambat bertindak. Panggilan ke jabatan kementerian dan menyelamat pelancongan Malaysia pada pagi Sabtu itu tidak segera dijawab.
"Tidak ada yang datang untuk menyelamatkan kita. Jika tidak kerana pemandu gunung, kami akan membekukan mati, " kata nya.
Menggigil dalam suhu yang hampir beku, pendaki menunggu helikopter sepanjang hari untuk menyelamat mereka.Namun helikopter  tidak kunjung tiba, kata Nurul.
Dalam kehampaan Nurul melihat  lebih kurang sepasukan 75 orang pemandu gunung  tiba dari taman negara  untuk membantu mereka menyelamatkan diri, katanya.
Bagaimanapun menurut Pengarah Taman-Taman Sabah Jamili Nais, helikopter sukar untuk mendarat ditempat 
pendaki tersebut kerana cuaca buruk.
Dikatakan Helikopter telah tiba ditempat tersebut  dan melemparkan dua kotak bekalan, tetapi  kotak bekalan tersebut jatuh ke gaung. 
Walaupun dalam keadaan sukar, pemandu gunung seolah-olah tahu setiap bahagian daripada tempat itu dan berjaya membena laluan baru melalui kawasan yang runtuh dengan memotong serta mengikat tali dan menggunakan badan mereka sebagai laluan, kata Nurul. 
Mereka berjaya sampai dikawasan selamat setelah 10 jam melalui serpihan batu  dan mayat pada waktu malam sambil  berkongsi serba sedikit makanan dan air  yang mereka ada.
Mereka sampai di Kundasang,  pada jam 2 pagi. Ketika  mereka menghampiri tempat tersebut baru lah  mereka melihat pasukan bomba dan disusuli kemudian oleh  tentera.
Lynn Siang, selaku jurucakap agensi pelancongan menggelarkan pemandu gunung tersebut sebagai  "wira".
Kerja-kerja utama menyelamat dilakukan oleh pemandu gunung. Dikawasan  yang tersekat oleh serepain batu-batu, mereka mengikat tali dan menggunakan badan mereka sendiri untuk jadi laluan pendaki melangkah, kata Lynn kepada CNN.
Bagaimanapun Lyn  berkata tiada siapa yang harus dipersalahkan ekoran bencana itu.

Sumber: CNN


From: SaSa General FEED

0 comments:

Post a Comment



 

kota kinabalu map

view of mount kinabalu

mount kinabalu

kota kinabalu sabah

kuching map

kuching city, sarawak

harbour view kuching

sunset at kuching